Succes og fiasko

17 aug

En mand, jeg vil vælge at kalde mere end almindeligt velbegavet, udstyrede mig for et par dage siden med en dybsindighed, der er værd at dele. Og så perspektiverede den en af mine personlige vildfarelser om, hvad der konstituerer en succes og en fiasko. Han talte primært om professionelle erfaringer, men jeg er ganske overbevist om, at hans pointe kan overføres til andre dimensioner i livet.

Iagttagelsen var denne: du skal aldrig måle din succes på, hvor stor medgang du har men derimod på, hvordan du håndterer modgang. En udfordring bliver kun til fiasko, hvis du betragter det som et potentielt problem. Det er ikke omstændighederne, men hvordan du forholder dig til disse, der fører dig on eller off track.  Denne tilgang til den momentane defaitisme, de fleste af os kender til, er måske “eksistentialisme light”, men det virker! Jeg har netop selv afprøvet teorien i praksis i dag…

En kommentar to “Succes og fiasko”

  1. Mads august 18, 2010 hos 8:59 am #

    Ja, det er bestemt ord at lægge sig på sinde, hvilket jeg hermed har gjort. 🙂 Og jeg tror bestemt, det er ord der kan blive gode at have for øje også for mig i den nærmere tid.

    Din inputs giver har jeg også en vis idé om, hvem kunne være. 😉

Skriv et svar

