Le Gourmand

24 aug

Værnedamsvej er vist det tætteste man kan komme på Paris i København. Af selvsamme grund er det min ubetingede yndlingsgade i Danmark. Falernum, Viggo, Les Trois Cochons, Tout Petit og hvad de alle sammen hedder. Tilsat børnerøster fra den franske skole, og så bliver det ikke bedre. Troede jeg!

For bedst som jeg var sikker på, at den gade ikke kunne overraske mig med noget, opdager min mand og jeg i dag: LE GOURMAND. Og den er ikke en gang ny butik,  men derimod den mest fantastiske franske delicatessen, der har ligget i gaden i 11 år.

Alt er importeret direkte fra engros-ledet og ethvert frankofilt hjerte, må slå et ekstra slag, når udvalget åbenbarer sig: fra løgsuppe til foie gras, kastaniecreme og lavendel honning, tørre gedeoste og fede pølser. Canard-det-ene, Lapin-det-andet. Mon dieu!

Vi forlod butikken en hel del franc fattigere men rige på kantarel-pølse, 24 måneder gammel Comté, gedeost med figenhjerte og (fransk!) sortfodsskinke i pergamenttynde skiver.

Allez-y!

PS: At der også er åbnet en gigantisk ‘Lagkagehuset’ på hjørnet af Værnedamsvej og Frederiksberg Alle/Versterbrogade, bidrager måske ikke til den parisiske stemning, men det giver endnu en god grund til at slå et smut omkring gaden.

Skriv et svar

