Afsked

7 sep

Afsked er svær. Punktum. Old news.

Men afskeds-salutter er særligt svære, når de er på skrift. For hvordan afslutter vi ordentligt? Hvem fortjener et ‘knus’ og hvem får ikke mere end et simpelt ‘hilsen’?

Jeg har en veninde hvis tidligere kæreste afsluttede alt – sms’er, mails, alt – med ‘Venlig Hilsen’. I den kontekst er ‘venlig’ decideret uforskammet. Det vil jo blive analyseret til døde af enhver kæreste han har i al fremtid.

Så var der den korte overgang hvor (alt for mange) piger aflsuttede med et ‘Knuz’ eller endnu værre ‘Qnus’. Jeg havde en lille svaghed for dem der havde det små-nuttede ‘Køs’ som afslutningsreplik… men helt ærligt, den går jo ikke, når man er mere end en dag over 25!

I kommunikationsbranchen har jeg noteret mig at det er er yndet at bruge ‘mange hilsner’, mens man i journalist kredse (uanset om man har mødt hinanden eller ej) helt uforbeholdent afslutter med ‘Kh’. I mine øjne er ‘Mange hilsner’ det mest kønsløse (hvad skal jeg bruge mange hilsner til?), mens ‘Kh’ vel måske er en tand for… ja, en tand for kærlig.

Men balancen er hårfin. Vi vil jo så nødigt virke anstrengt overstrømmende eller endnu værre snerpet distancerede. Så hvad gør en klog? Endnu har jeg ikke grejet disciplinen til fulde, men her er mine personlige guide-lines:

Bedste hilsner – professionelt farvel, vi er på hånd med hinanden

Kh – Vi er på et arbejdsmæssigt kram (yes, de findes!)

KH – Som ovennævnte, nu med eventuelt indlejret luftkys

Knus – Yes, og jeg mener det

Bisous – Jeg er frankofil i sekundet og det går udover dig

Kys kys – STRICTLY inner circle

intet andet end mit navn – ord er overflødige

4 kommentarer to “Afsked”

  1. Lise september 7, 2010 hos 9:56 pm #

    Vores ejerforeningsformand skriver konsekvent ‘kærlig hilsen’ og det, synes jeg, er alt for meget og nærmest upassende. Jeg mener, jeg kender ham jo knapt.

    Jeg er stor fan af ‘mange hilsner’ – jeg synes personligt, det lander så fint mellem det meget formelle ‘Med venlig hilsen’ og de mere personlige og kærlige ‘knus’ og ‘kærlig hilsen’. Jeg vil dog fremover overveje ‘bedste hilsner’…

    En hel anden overvejelse er så indledningen – er det hej, kære, halløj eller lige på og hårdt?

    • vouloircestpouvoir september 8, 2010 hos 9:00 am #

      Ja, enig – indledning er også svær… men knap så mange valgmuligheder:-)

      Her er mine personlige guidelines:

      Kære – til alle jeg holder af, men også i mange professionelle sammenhænge til folk jeg ikke har mødt

      Hej – uformelt men også til professionelle kontakter jeg har mødt

      Hey – så er vi buddies

      Lige på og hårdt – så er vi vist ikke på god fod…

  2. Laura september 7, 2010 hos 10:14 pm #

    Og så er der dem, der afslutter med en smiley… eller klem – er altid bange for hvor de klemmer mig henne?!

    • vouloircestpouvoir september 8, 2010 hos 9:02 am #

      Ja, en smiley kan ofte tage pusten ud af alt det, du lige har sagt…

      Klem er sådan lidt ‘tongue-in-cheek’ sød; men nu vil jeg da lige revisere min følelse for den ovenpå de indre billeder, du lige skabte Laura:-D

Skriv et svar

