Mit navn er mit hjem

17 sep

Da jeg startede på litteraturvidenskab for snart mange år siden brugte en af mine medstuderende (der siden blev en af mine kæreste veninder) et sjældent godt udtryk: ” Han bor i sit navn”.

Den tænkte jeg over længe. Og så tog jeg den til mig.

I grunden siger navnet så meget om mennesket, fordi det bliver den ‘mærkat’ den enkelte persons mange kvaliteter, talenter, excentriciteter og manerer bliver kategoriseret under. Ligesom det er med til at brande, hvad det overordnede begreb Sofus/Emilie/Johan/Cornelia dækker over.

Da jeg selv stod i den forunderlige situation, at skulle navngive et andet menneske, blev den iboende ærefrygt ved opgaven overskygget af den store lykke det var, at kunne vælge netop det navn, min mand og jeg mente var det bedste ‘hjem’ for vores kommende søn. Ingen af os hører til den tavse type og derfor gjorde vi ikke (som andre klogere typer) os selv den tjeneste, at vente med at proklamere navnet til barnet havde gjort sin entré på verdensscenen.

Vi jublede, til alle der gad at høre, at vi skam havde fundet navnet, der skulle tjene vores søn og gøre ham til et enestående individ med det helt rigtige prædikat. Reaktionerne var forskelligartede – fra overstrømmende og til decideret ubehagelige. Der var de få, der valgte at lade henstå navnet ukommenteret, frit blafrende i samtalen. Der var de (heldigvis) mange, som overøste navnet med adjektiver som ‘blæret’, ‘macho’, ‘perfekt’ og ” super fedt – det er da lige sådan én I får”. Og så var der dem, der stejlede. Vi fik blandt andet at vide, at navnet vi havde valgt jo ‘bare’ var det næste modenavn, og de kendte faktisk allerede de første… øhm… to andre, der også skulle hedde det samme (So what?). Der var dem, der sagde ‘nå, det har jeg da godt nok aldrig hørt nogen kalde deres barn…’ ( bemærkningen ledsaget af slet skjult panderynke). Og så var der dem, der helt uforbeholdent proklamerede ” Dét kalder I ham bare ikke! Det er virkeligt ikke pænt!!”.

Min søn blev døbt for et halvt år siden, og han bærer navnet flot. Jeg vil vove at påstå, at han allerede har taget bolig i det.

Skriv et svar

