Great Expectations

23 sep

Jeg har sat mig et mål, der hverken er urealistisk eller naivt,  men ikke desto mindre en anelse ærefrygtindgydende, når nu det skal nås indenfor en meget nært forestående fremtid. Nærmere bestemt på søndag.

Jeg er løber af hjerte og sindelag. Ikke på den senede, benede, kompetitive måde. Jeg har al mulig respekt for de stankelbens-tynde mænd og kvinder, der med tæmmet hår, vindbidt hud og sammenknebne øjne kæmper sig igennem korte og længere distancer på svimlende tider. Deres øjne er på uret, deres hjerte banker for tiden. Hele tiden et minut hurtigere, et sekund hurtigere, en hundredende-del af et sekund hurtigere. Hurtigere for enhver pris.

Det er bare ikke mig. Jeg løber for oplevelsen i enhver forstand. For luftens duft, for asfaltens hårdhed, stiernes skurende grus, skovens eftergivende underlag. Jeg løber, fordi hver eneste tur gør mig lidt mere til løber. Jeg får mere styr på tankerne, større overblik over problemerne, mere glæde ved lykken. Jeg får tænkt mig om, når det er nødvendigt; jeg forholder mig tavs, når det er tiltrængt.

Jeg tror ikke, der er én måde at være rigtig løber på. Men jeg ved, at der er en måde, der sikrer, at du bliver ved med at løbe: Hver tur skal være en fornøjelse! Målet med hver tur skal ikke være at løbe hurtigere, længere, i hårdere terræn eller udholde løbebåndets monotoni. Målet med hver eneste tur skal være at få en oplevelse.

Jeg har haft mange af dem. Oplevelserne. Fordelt på mørke eftermiddage, hvor man mest havde lyst til kaste sig på sofaen, men en løbeaftale med min gazelle-lignende veninde, fik mig ud at løbe intervaller i bidende slud. Eller dovne morgener, hvor snooze-knappen ikke kunne fortie det faktum, at jeg burde løbe nu, for ellers ville min dag bare aldrig starte rigtigt. Fra et vindfriskt maraton i Reykjavik, til et stegende hedt ditto i Paris. Fra Københavns maraton, der førte mig sammen med min mand, til Hamburg maraton der afslørede, at min søn var med som blind passager.

I december måned satte jeg mig yderligere et mål end den blotte oplevelse. I evig selverkendelse af at jeg løber for nydelsen, velværet og for løbet i sig selv, måtte jeg dog alligevel indrømme, at én konkurrence ville jeg gerne vinde: kampen med kroppen. Målet var simpelt men samtidigt monumentalt: Mit første halvmaraton skulle være løbet inden min søn fyldte 6 måneder – den fulde maraton inden han blev et år. 19. juni løb jeg mit første halvmaraton – 2 dage inden mærkedagen. På søndag gælder det den fulde distance i Berlin. Benene såvel som ambitionerne må briste eller bære.

Ps. Til alle der løber eller vil løbe efter en tilsvarende filosofi, skal unde sig selv Haruki Murakamis bog “What I Talk About When I Talk About Running”. En fantastisk læseoplevelse fra en beundringsværdig løber.

5 kommentarer to “Great Expectations”

  1. Laura september 23, 2010 hos 10:58 pm #

    Jeg hørte ham som lydbog, mens jeg løb 🙂

    Rigtig god tur på søndag – er sikker på de små fine stænger nok skal få dig fint igennem 🙂

    • vouloircestpouvoir september 23, 2010 hos 11:11 pm #

      God ide med lydbøger! Jeg har aldrig været god til at løbe med noget i ørerne – andet end omgivelsernes lyde – men det er da et fantastisk take på multi-tasking begrebet.

      Tak for tiltroen – den vil jeg tænke på undervejs! Og så glæder jeg mig til at heppe dig igennem distancen næste år…

  2. Sidse Kamille september 24, 2010 hos 7:02 am #

    Kære du!
    Du ved allerede, hvor sejt jeg synes, det – og du – er! Men du får alligevel også lige et stort HEP med her. Juhuuu jeg glæder mig til at høre om det. – og nyd Berlin ikke mindst.
    Mht lydbøger kan jeg KUN melde mig under de lovprisene faner. Jeg er ellers også mest til ‘ro’ i ørerne. Og under løb fungerer de heller ikke for mig, da jeg virkelig har brug for at være 110 % til stede. MEN til de mange løbeture hvor man netop liiige skal kæmpe lidt hårdere med sig selv for at komme af sted, ja der er de fantastiske.
    For mig tog det lige lidt tilvænning at kunne fokusere på en historie, men nu synes jeg, det er vidunderligt at kunne give min ‘alene-tid’ en ekstra bonus ved at nå at ‘læse’ lidt på løbeturen. For det der med bøger kommer nemlig ellers efter motion på prioriteringslisten lige pt.
    Det var min kære mand, der introducerede mig til lydbøgernes verden, og deraf også hans lydbøger jeg indtil nu har hørt. Så det er krimier og almen spænding. Men du må meget gerne låne en – eller endnu bedre – jeg kan komme forbi til en kop efterårshygge, og så kan du lægge den ind på din iPod/Phone/lign. Jeg ved, der også er masser af hjemmesider (private, biblioteker, DR, etc), hvor man kan købe/downloade/podcaste dem, men så langt er jeg ikke nået, så har desværre endnu ingen tip der.
    MEN, god fornøjelse og GOD tur på søndag. Kæmpe knus og pøj pøj og hep hep =)

  3. Sidse Kamille september 24, 2010 hos 7:06 am #

    … Og så vågnede korrekturlæseren også … Der sneg sig lige et lille d væk i denne morgenstund… Der skulle selvfølgelig stå lovprisende. Vi beklager.
    KH

  4. malou september 24, 2010 hos 10:52 am #

    Jeg giver en heads up til hele projektet. Og bogen med, har kun læst 30 sider, men den er så flot i ord.

Skriv et svar

