Kvindeforedrag

1 okt

Jeg er ikke god til kvindeforedrag. Bum. I said it. Og med kvindeforedrag mener jeg ikke foredrag, der er holdt af kvinder. Både mænd og kvinder kan faktisk holde kvindeforedrag. Kriteriet for et kvindeforedrag ligger ikke i talerens køn, men deres måde at henvende sig til en forsamling på. Vi skal hygge os på selvhjælps-måden, og gerne købe et par bøger af foredragsholderens bøger i farten. Men de behøver absolut ikke bidrage med ny viden, revolutionerende erkendelser eller konkrete råd. Nej, tænk hvis man blev anklaget for at have en reel holdning, løfte en pegefinger, træde nogen over tæerne eller rent faktisk bidrage til oplysning. Det er nemlig ikke hyggeligt.

Jeg havde forvildet mig med til et sådant foredrag forleden aften af en grund alene: det var to mennesker, jeg sætter stor pris på, der havde inviteret mig med. Så siger man altså ja. Men mine bange anelser blev slemt bekræftet af hele den stemning, de to foredragholdere lagde for dagen, da de skulle behandle to ellers substantielle emner: Børn og Sex.

Tonen handler ikke om selvironi – det er offer-ironi. Det er ikke udveksling af erfaringer, det er udpensling af pinligheder. Jeg magter det ikke. Værre bliver det, når der medsammensvorent bliver spurgt ud i forsamlingen: ” Kender du ikke når…?” hvorefter en vildt overdrevent hverdagssituation, på den hyggelig Bridget-Jones-agtige-måde, beskrives. Og nej, det kender jeg faktisk ikke. Jeg er ikke nuttet hver gang, at jeg dummer mig. Så er jeg bare helt almindeligt klodset/overtræt/ubetænksom. Der er ikke en trommehvirvel, hver gang jeg får gylp på tøjet eller træder i  et fejlplaceret stykke legetøj. Og det er ikke kært, hvis jeg ikke nåede i bad eller fik lagt make up. Det er grimt. Og derfor gør jeg mig da umage, for at nå de ting, der gør at jeg selv og min familie har været i bad, er iført nyvasket tøj på og ikke er galoperende overvægtige. Det har intet at gøre med at være superkvinde eller overmenneske – det handler helt simpelt om at tage ansvar for sine opgaver, frem for at svælge i sine shortcomings.

Hvor ville det være forfriskende, hvis  der var nogle flere mænd og kvinder, der turde sige tingene, som de er eller kunne være. Som gjorde sig umage, når snakken faldt på netop børn eller sex. En slags foredragsholdernes Anna Libak.  Dét foredrag kom jeg gerne til!

6 kommentarer to “Kvindeforedrag”

  1. Mads oktober 1, 2010 hos 1:33 pm #

    Den får du “fem svin” og tak for, at du netop har gjort, at indgangen til min weekend bliver med et smil på læben og et anerkendende “nik” din vej. 🙂

    • vouloircestpouvoir oktober 1, 2010 hos 2:20 pm #

      Kære bror, tak for trofast blog-support!! Og glad for at den vakte smil:-)

      Sent from my iPhone

      • harning oktober 2, 2010 hos 12:19 pm #

        Offer,ynk,klager – og sådan findes der så mange anledninger til hvorfor jeg aldrig har gidet sætte mine ben i en mødregruppe. Jeg har simpelthen anset det for totalt ubrugeligt – hygge kan jeg gøre derhjemme med familie og venner. Ude, til foredrag og i læsestof vil jeg have informationer,viden og diskussioner som jeg kan bruge til noget konkret.

      • vouloircestpouvoir oktober 3, 2010 hos 10:21 am #

        Jeg er helt enig i at ynk og hygge-bitching over hverdagens almindelige opgaver er ulideligt. Til gengæld vil jeg ikke give dig ret i, at mødregrupper er ubrugelige til andet. Jeg har selv været så heldig, at havne i en ualmindeligt god mødregruppe, hvor samtaleemnerne rækker langt ud over amninger og bleskift. Vi har kunnet bruge hinanden som gode sparringspartnere i vigtige overvejelser omkring børneopdragelse, prioritering af tid, karrierevalg og netværksudvikling. Og så er vi i tilgift blevet rigtigt gode venner.

  2. harning oktober 3, 2010 hos 12:24 pm #

    Heldigt.
    Og oplysende for mig, at mødregrupper faktisk kan omhandle andet end bogstavelig og symbolsk gylp. 🙂

    • vouloircestpouvoir oktober 3, 2010 hos 1:42 pm #

      Det kan de! Men man skal være heldig og havne i den rigtige…

Skriv et svar

