Søndag

3 okt

Da jeg var barn og særligt i de skelsættende år 10-11, satte min slyngveninde og jeg en dyd i at hade søndage. Modsat alle voksne, der syntes, at mandag var ugens ondeste dag, var søndag gennemgribende umulig. Den fordrede på den ene side hygge og udendørs aktiviteter, og den duftede af rent på sengene, smørkage til eftermiddagskaffen og ris med kylling i asparges.

Men i virkeligheden var den jo ikke så hyggelig endda. Den var nemlig også holdepladsen for opsparede lektier, der var blevet udskudt weekenden igennem. Den varslede en hel ny uge, med alt for langt til fredag: Alt for mørke morgener,  cykellygter der skulle huskes, gymnastikposer med jordslåede håndklæder, studenterbrød der skulle købes i det store frikvarter ( 5,25 kr for tre!), brøkregning der skulle løses og vigtige veninde-aftaler, der skulle nås. Alt sammen ting, jeg i bund og grund godt kunne lide, men som hobede sig uoverskueligt op i løbet af søndagen.

Nu ved jeg, at jeg er blevet voksen fordi jeg ELSKER søndag. Det er den dag i ugen, der har mindst forventningspres på sine skuldre. Dagen hvor den største ambition er, at man har nået at være udenfor. Om det så bare var 5 minutter for at gå ned til B’India og købe butter chicken, raita og gode ris. Jeg får nemlig ikke lagt rent på sengen om søndagen, lavet kylling i asparges eller bagt rugbrød til ugen i vente. Men jeg får udnyttet den til fulde med at læse Weekendavisen og mit nye franske Vogue, grine lidt længere med min søn over det fantastiske i smaskelyde, og jeg får holdt fri fra alt, hvad der kunne minde om dårlig samvittighed. Samvittighed har nemlig intet at gøre på en søndag… den tager vi om mandagen.

Skriv et svar

