Stilikoner

12 okt

Tidens mest forslidte prædikat må være ‘stilikon’… eller ‘it-pige’. Enhver middelmådig celeb bliver udråbt som det nye men i mine øjne, er det alt for ofte de helt forkerte, der får denne status. Det er ligesom blevet for nemt, at blive beskyldt for at have god stil. For hvad er stil egentlig? At man har penge nok til at hive et hvilken som helst brand ned fra hylden og kaste sig mere eller mindre heldigt ud af døren (ja, Britney den var til dig) eller rent faktisk være i stand til at bære et look, der harmonerer med udstråling og øvrige talenter (Sofia Ford Coppola er et fantastisk eksempel på denne kategori).

Stil skal ikke nødvendigvis være ‘pæn’. Men den skal ramme det der ubeskrivelige noget inden for det stilbærendes univers. Jeg vil prøve at liste en række karakterer og virkelige personer op i kommende blogindlæg, jeg mener har markant god stil. I første omgang bliver det (oversete) tv-heltinder, jeg vil tilegne nogle ord. For JA Carrie Bradshaws klædeskab var da fantastisk, og Rachel Green havde da det lækreste hår. Men deres looks er blevet eksponerede i en grad, der nærmer sig kvalmegrænsen. For os andre almindelige dødelige ser altså ikke alle flotte ud med MEGET glatte-jerns-glat hår eller strutskørt og skæv hat. Det kræver ligesom at man har New York som daglig backdrop og et kamera-crew i hælene.

Så her et par af mine ikoner:

Sammy Jo. Bare navnet. Ingen fuldendte Firser-Fonda-Bitch-Babe-looket bedre end hende. Isblå øjne, brintoverilte-blond hår, lycra leggings, benvarmere, perlemorfarvet læbestift og spidsfindige spydigheder. Jeg var vel ikke mere end 5 år, da jeg fik øjnene op for hvor fantastisk gennemført hun var. Og jeg glædede mig mest til næste afsnit af Dynasty, fordi jeg var spændt på hvad hendes næste outfit ville være.

Denise Huxtable. Hun gjorde ALT rigtigt! Om det var afro-boheme med dreadlocks og karryfarvede gevandter eller groovy Tom Boy i Cliffs lånte klæder – she could pull it off. Mit yndlingsafsnit var da hun gav lillesøster Vanessa et make-over. Det satte nemlig en fed streg under netop hvem. der var troldmand og hvem, der blot var lærling ud i stilens svære kunst.

Italiano-cheap er aldrig blevet båret mere stilfuldt end af Adriana La Cerva fra Sopranos. Hun stryger sin mands skjorter i bar mave og nedringet sportsbh tilsat smøg i flaben, mængder af guldkæder (komplet med krucifikser) og store øreringe. Som barejer er hun aldrig bange for at springe i en lårkort laknederdel eller et cat-suit i tigerstrib. Og neglene. De er en accessory i sig selv. Deciderede klør i fluoroscerende farver prydet med swarowski-krystaller. Og hun kan bære det!

Karen van der Beek er måske den mindst flashy af kvinderne i dette selskab – men måske den mest stilfulde. Jeg ELSKER hendes stil, og det er hendes udvalg af rock-chikke toppe, slidte jeans, spraglede tørklæder, klirrende bangles og feminine gulvlange kjoler, jeg helst selv ville eje. Håret er altid ‘helt rigtigt’ rodet, make up’en underspillet velplejet, smilet overbærende sarkastisk og selv hendes tatoveringer virker originalt, autentiske frem for som søgte statements.

5 kommentarer to “Stilikoner”

  1. Stine oktober 12, 2010 hos 4:37 pm #

    Det største blålys af alle de utallige stilikoner er efter min bedste overbevisning det engelske royale misfoster, Prinsesse Beatrice… pas!

    • vouloircestpouvoir oktober 14, 2010 hos 10:08 am #

      Uuuhhh jeg er slet ikke royal nok til at kende skabningen… to do googling med andre ord!

  2. Susanne oktober 12, 2010 hos 7:02 pm #

    Uuuuuh, Sammy Jo… GENIUS! Spandex Barbie med attitude. Sine, vi maa se dig i et Sammy Jo outfit snarest! I det hele taget var Dynasty en stor indfyldelse paa mine veninder og mig. Jeg kunne ikke forstaa, at min mor ikke gled rundt i natkjoler med maraboufjer derhjemme, naar nu Alexis og Krystle altid gjorde det. Meget skuffende moede med virkelighedens barske realiteter.

    Synes faktisk det er svaerere end som saa at liste sine stilikoner. (Og enig, det ord maa tages op til overvejelse.) Men mine er nok – i vild forvirring – Brenda Walsh, Cruella DeVille, Audrey Horne, Michael Jackson og Kurt Cobain.

    • vouloircestpouvoir oktober 14, 2010 hos 10:15 am #

      Susanne, fantastisk liste!! Audrey Horne og Brenda Walsh var også mine absolut YNDLINGS characters fra de respektive serier. Og selvom jeg personligt er alt andet end elfenben//ibenholt typen, er det en af de mest dragende stiltyper – god at du hev dem med ind i tv-kategorien. DeVille er blevet hyldet som den ondeste (of all time) af Disneys skurke, fordi hendes mishandlinger alene bunder i forfængelighed. Det kan vi jo godt lide;-)

      Og jeg er med på Dynasty ønskerne. Min mor dyrkede heldigvis i lang tid Krystle stilen med afbleget, bobbet page og tårnhøje kindben. At det så var tilsat college-hættetrøjer, Nørgaard bluser og gulerodsjeans måtte jeg bare se, som en dansk versionering af Carrington-stilen…

Trackbacks/Pingbacks

  1. Om stil og forbilleder | Vouloir C'est Pouvoir - oktober 15, 2013

    […] Vil du tjekke mine tv-serie-style-crushes ud, finder du dem her. […]

Skriv et svar

