Når tvivlen melder sig

8 nov

Kierkegaard, som er en af mine store helte, havde tvivlen som et af grundelementerne i sin eksistens. Det var den konstante vaklen, angsten for at tabe sig selv, der fik ham til at mobilisere sin egen genialitet og (heldigvis) nedfælde den for eftertiden.

Kierkegaard er på mange måder en af de filosoffer, der bedst fanger den moderne tidsånd – og som skriver med élan og elegance om de lykkeligste og de mest infame situationer, tilværelsen udsætter os for. (Slet skjult opfordring til at stifte bekendtskab med hans forfatterskab – snarest).

Den forgangne uge har været fyldt med omslag i sindsstemninger påvirket af ydre og indre. Måske har jeg først nu rigtigt forstået, at jeg er fyldt 30. Og at 30 forpligter. Ikke på en tung, trælsom eller trættende måde. Der er bare kommet en dybere klang på livets grundtone. Indtil videre lyder den ganske godt, og min højre fod vipper med i takt.

Den tidligere angst for at vakle, som jeg havde, da jeg var i tyverne, er blevet erstattet af en bevidst frygt for ikke at vakle. For selvom jeg nyder den ro og selvtillid, der tilhører det nye årti, der er ved at åbenbare sig, ved jeg også, at sjælelig tyngde ikke må forveksles med selvtilstrækkelighed eller endnu værre et ophør af vaklen eller underkendelse af tvivl.

Det er er tvivlen – eller som Kierkegaard skrev det “angsten for at tabe sig selv ganske”, der også mobiliserer engagement, stræbsomhed, kreativitet og modet til at træffe beslutninger, der er valgt af ens indre livs-ekvilibrist frem for den nøjsomme tryghedsnarkoman. Jeg glæder mig til 30’ernes målrettede slingrekurs, der tillader en tøven, en tanke, en rystende hånd og et vaklende skridt. Indimellem.  

Skriv et svar

