Radio ga ga

16 nov

Måske er jeg ved at blive gammel og sur. Måske skulle jeg bare slå over på P1. Eller også er det helt i orden, at jeg synes mine licenspenge skal bruges på noget. Fx kompetente studieværter. Lad mig starte med en tør konstatering: på danskernes foretrukne kanal er der ved at være mere end langt mellem snapserne. p3 hører I mig? For jeg prøver at lytte til jer – og det er ikke let.

Det er klart at en kanal, der skal ramme bredt, i sagens natur må tage nemme virkemidler i brug: indstuderede punch lines, studentikose platheder og vitser, der rimer på prut. Det er helt i orden – nogen gange serveres den letbenede potpourri endda helt charmerende. Her tænker jeg på Mondo med Iben og Huxi, Monkey Business med Mads og Adam, Kanonkongens skæve indslag og sågar det hedengangne ‘mig og Morten Resen’.

Jeg har lyttet til P3 i mange år. Dels er kanalen (for det meste) god til at spille gode ørehænger krydret med et par pikante overraskelser fra upcoming artister. Dels fungerer den som en slags comic relief på dage, hvor jeg har skulle jonglere med for mange akademiske udredninger, umulige deadlines eller SWOT analyser, der ikke bød på stort nyt. P3 var en hyggelig ventil, en jovial stemme i den anden ende.

Ikke mere. Nu virker det nemlig som om, at DR i et desperat forsøg på at spare, luger ud i talenterne og lader de lalleglade amatører få et forsøg. Jeg ved ikke hvor jeg skal ende, men jeg ved præcis hvor jeg skal begynde. Programmet ‘Hverdagens Helte’, der i tide og (mest) utide bliver hevet op, som vikaren fra inferno, byder på det mest diletantiske radio, man kan forestille sig. To unge mænd (navnene fortaber sig), disker op med deres egen uvidenhed, højlydte tankestreger (øhhh…øhhh…øøøøhhh), og kan knapt nok huske spillereglerne for deres eget umulige program. Det kan jeg heller ikke mere. Det var slemt.

I søndags gik det galt igen. Her fik endnu en ung håbefuld mulighed for at brainstorme for åben mikrofon – fra morgenstunden! Det største clue (brace yourself!) den morgen var det såkaldte ‘Bager Breaking News’.Her kunne ‘morgenfriske’ lyttere ringe/skrive/SMS/sende røgsignaler om hvorvidt giflerne var varme, kanelsneglene krydrede eller romkuglerne udsolgte fra netop deres bager. Kan det blive mere sindsoprivende? Og som om lavpunktet ikke var nået, brugte studieværten herefter mere end 10 minutter på at lade en frisk nordjyde ringe ind, for at vække sit sovetræ af en kæreste – igen – for åben mikrofon. Jeg var i chok!

Desværre må jeg nok bare erkende, at jeg ikke er målgruppen længere. Et af de få programer, jeg stadig synes lever op til den ‘gamle’ P3 ånd, har direktionen nemlig også valgt at lukke ned. Yes, det går godt. ‘Den Løse Kanon’ nåede lige at blive kåret som bedste radioprogram – så må vi hellere skrotte det! Mads & Monopolet (lørdag) og ‘Hængepartiet’ (søndag) – watch out! I ryger sikkert som de næste.

2 kommentarer to “Radio ga ga”

  1. Mette Enevold november 17, 2010 hos 10:53 am #

    Du har så evigt ret Sine. Du formår at sætte de helt rette ord på den oplevelse, jeg har haft længe!! Ti nu stille med al jeres uvidenhed!
    Måske er det et tydeligt tegn på, at alderen nu starter med et tre-tal…? Spørgsmålet er så bare, hvilken kanal skal jeg så lytte til, når jeg gerne vil beholde musikken og blive lidt klogere imellem hit´ne?

  2. Laura november 18, 2010 hos 9:22 am #

    Selv når alderen begynder med et to tal og godt nok efterfulgt af et skarpt ni tal, så er jeg også ved at gå ud af mit gode skind (hmm et udtryk der hører sig alderen til, hvor man har lilla hår og tager en lille portvin til formiddag), når jeg hører Hverdagens helte…. De mangler charme og virker selvoblæste med alle deres stemte sss’er… Og selv den gode gamle Kanonkonge er faldet af på den i sin søndagmorgensludder med den jydske kvindelige vært.

    Men der kommer også nye seje talenter såsom David på morgenfladen med sine geniale råbe-/hviske-interviews og fløjtequiz – I like!

    Men ellers er det med at gå i krig med de dejlige lydbøffer, der ligger i steger i form af alverdens podcasts, hvor klubværelset der hanlder om ungdomskultur er min favorit…

    Hehe hvem er det lige, der prøver at være ung med de unge…?!

Skriv et svar

