Sig det med roser…

18 nov

Jeg tror, at jeg har knækket koden. Sagt i al beskedenhed, naturligvis. Hvordan sygefraværet kan nedbringes, arbejdsmoralen kan løftes, arbejdsglæden kan vokse. Og metoden er gratis, omkostningsfri. Den kræver hverken lange forhandlinger eller forkromede strategiplaner. Men den kræver handling og ord. Måske derfor er løsningen svær at implementere på mange arbejdspladser.

Trommehvirvel.

Løsningen er ros. Anerkendelse. Så nemt og alligevel så svært (åbenbart). Vi føler os nemlig ikke nødvendigvis værdsat bare fordi lønseddelen er prangende, pensionsopsparingen bugner eller vores frokostordning inkluderer  speltbrød, sydesalt, grottelageret gruyère og ande-rillettes.Det, der virkeligt batter, er, at vi bliver set, vores indsats bliver anerkendt, og at vi bliver bekræftet i, at vores anstrengelser er værdifulde.

Jeg er selv en sucker for ros. Heldigvis jeg har gennem tiden været beriget med undervisere, kolleger og arbejdsgivere, der forstod at give den. Og ros har en vidunderlig virkning. Får vi ros, belønner vi nemlig oftest udsigeren med endnu større loyalitet, endnu mere omhu, endnu større flid. Du pjækker ikke dagen efter, at du har fået at vide, at du er uundværlig. Du sjusker ikke, når du kort forinden er blevet anprist for dine skarpe formuleringer. Og du arbejder gerne en time ekstra, når din chef netop har takket dig for, at du er pligtopfyldende.

Så imorgen – til alle jer derude: drop fredagskagen og giv en rose i stedet. Os i modtagerenden bliver så flittige af det…

4 kommentarer to “Sig det med roser…”

  1. intetnytundersolen november 19, 2010 hos 4:47 pm #

    Nu har jeg surfet lidt rundt på din blog – jeg er begejstret og kommer igen.

  2. vouloircestpouvoir november 19, 2010 hos 8:58 pm #

    Velkommen til og tak fordi du læser med 🙂

  3. Anne november 23, 2010 hos 9:09 pm #

    Fantastisk indlæg. Jeg tror, at jeg vil printe siden og hænge op på opslagstavlen på work…

    • vouloircestpouvoir november 25, 2010 hos 11:02 am #

      Uhh TAK Anne!! Det ville godt nok være lidt af en ære 🙂

Skriv et svar

