Jul

21 nov

Julen er sat i gang, og den kan ikke stoppes. Ikke nu. Den har lagt sig i mit sind som en fin dyne af højrød, nervøs velour. På den gode måde, vel at mærke.

Jeg er opvokset med en mor, der betragter julen som det ypperligste året kan præstere. Her kan hendes favnende og generøse sindelag få frit spil, uden at nogen rynker på næsen eller leder efter ‘ulterior motives’. Sådan er hun bare – den inverse Scrooge.

Så jeg elsker jul, fordi den for mig inkarnerer familieliv, glæde, åbenhed, tilgivelse, rummelighed og gavmildhed. Når andre himler op om stress, pligter, nervøse trækninger og panikgaver, aner jeg ikke hvad de snakker om. Lad os da for Guds skyld hade januars udsalgskøer, februars sjap og slankekur, marts der er for varm til at være frostsmuk og for kold til at være forårslækker. Men ikke julen! Den skal knase mellem tænderne, dufte af kanel og rime på kærlighed. Sådan er det bare  – og sådan bliver det ved med at være.

Måske især fordi min søn var den ultimative gave, der arriverede d.21 december og dermed varslede en lykke, vi ikke kunne undslå os, vil julemåneden i al fremtid være endnu mere hellig.

Julen blev sat i gang i dag… Med julestuer og kalas; og nu kan den ikke stoppes. Glæd jer… Det er det eneste rigtige at gøre!

En kommentar to “Jul”

  1. Julia Hausfrau november 22, 2010 hos 4:37 pm #

    Hej. Jeg er helt med dig på julevognen, elsker julen! Tak for din kommentar ang. mine patchworktæpper. Vil du sende mig en email? vintagehausfrau@gmail.com er adressen. Mvh. Julia

Skriv et svar

