Er der en voksen til stede?

28 nov

Jeg er voksen. For det meste og i følge min dåbsattest. Jeg har mand, barn, bil og pensionsopsparing. Jeg tager opdragelse, uddannelse, medmenneskelig etik og høj arbejdsmoral overordentligt alvorligt. Og alligevel må jeg erkende, at jeg på nogen områder stadig bare er et barn. Ikke vrængende teenager eller flæbende rolling. Bare sådan en opgivende 10-årig, der ikke kan få brøkregningen til at gå op, ikke magter at rydde op på sit værelse igen, eller som synes det er vildt uretfærdigt, at det er så koldt og mørkt, når hun skal køre i skole.

I takt med at vi bliver voksne, overtager vi jo også alle de opgaver der hører med til alderen. Og det skal jeg vist stadig vænne mig til. De forsvinder nemlig ikke. Jeg elsker at lave mad, lægge vasketøjet sammen i pæne bunker, rense øre på min søn, tage mig tid til at læse hele weekendavisen og betale kontingent til min fagforening. Det minder mig om at jeg er voksen og har et ansvar – på den der tilfredstillende måde.  Men jeg bliver gang på gang overrasket over, at blandingsbatteriet skal afkalkes, fryseren afrimmes  (er det overhovedet det, det hedder?), at knapper der falder ud ikke automatisk gen-installerer sig i tøjet og at skoene ikke selv finder vej til skomageren. Det er irriterende hverdagsproblemer, der altid bliver tilsidesat pga vigtige overspringshandlinger, og som bare ikke går væk, lige som voksenlivet heller ikke gør det. Det er her for good.

Min pointe er ikke, at hverdagens små sisyfos-projekter er skjulte memento mori motiver. De udgør bare livets subtile post-it notes, der minder dig om, at når du når en vis alder, har du desværre ikke lov til påberåbe dig afmagt, ugidelighed eller kræve at en voksen tager over. Så er det nemlig DIG der er den.

Skriv et svar

