Det store i det små

7 dec

…eller måske snarere: det store i de små.

Som små jordskælv i hverdagens, komfortable almindelighed, vælter det frem med epifanier i disse dage.

Da jeg i sin tid læste Georg Brandes skrev om “det uendeligt smaa” og “det uendeligt store” i litteraturen, syntes jeg. at det var genialt skrevet. Nu har jeg oplevet det uendligt store i de uendeligt små i livet. Det er endnu større!

En forjættende besked tikkede ind på min tlf søndag aften. Sent. Fødslen var i gang. Min smukke, elskede veninde var ved at føde sin lille babysøn, og jeg fik lov til at være med på sidelinien. I tankerne om ikke andet. Esbjerg har taget i hende pt, og selvom det hverken er fair eller i orden, sådan at rejse fra os københavnere, der har krav på hendes elskelige tilstedeværelse, så var det rørende at hun midt i kampen mod veerne holdt os ‘orienterede’…

Klichéer opstår ikke af ingenting – og det er altså fantastisk, hver gang et nyt menneske kommer til. Især når det lille individ udspringer af spontan kærlighed og gode mennesker  – som man selv har været barn og ung med. Og så bliver man mindet om, at selvom glæde måske nok er barnlig, så er sentimentalitet voksen. Og man er voksen, når man fryder sig over, at ens veninde  – der for et øjeblik siden bare var en ung kvinde, nu er ung mor.

Jeg ved, at hun bliver en fin og dygtig en af slagsen. Jeg tror, hun kommer til at overdænge den lille mand med fjollede sange, danse skøre danse og vil spise hjørnerne af alle hans madder i madpakken.

Jeg ved at hun kommer til at elske ham, som man ikke kan elske bedre. Og jeg vil vist fælde en lille rørt tåre over dét også.

Skriv et svar

