Fra Tycho Brahe til Fætter Højben

6 jan

Dagen startede som den skulle. I hvert fald som den skulle på en dag, der er udråbt om Tycho Brahes dag. Snekaos (surprise), mormor der ikke kan nå frem til pasning, cykel der ikke kan manøvrere i sne, bus der er proppet til bristepunktet, fødder der er isfrosne – og kaffemaskine der ikke fungerer, netop når dagens første kop er umanerligt forsinket. Jeg havde givet op på dagen, til trods for at stemningen på kontoret var høj (noget med et hjørnekontor, Blake Carrington-krystal karafler med Brandy og Scotch, Chesterfield-møbler… man skulle have været der.)

Men, men, men skæbnen ville det anderledes. Min mand har altid haft et veludviklet Fætter Højben-gen. Gode ting falder ned i skødet på ham, appelsiner bliver tiltrukket af hans turban og firkløvere vokser frem af hans grønne fingre. Måske der er et ‘Fætter Højben by proxy’ syndrom? I så fald blev  jeg ramt på den overordentligt lyksalige måde i dag.

For bedst som jeg var ved at have opbrugt tålmodighed såvel som stemmebånd, skete det ufattelige. En engel på pladsanvisningen lod miraklerne ske (og er i min bevidsthed ophøjet til helgen). Min søn har fået plads i vores foretrukne vuggestue  – alligevel – og starter netop, når vi har allermest behov.

Dette lykketræf fjerner ikke min sympati for alle de familier, der fortsat kæmper for at få kabalen til at gå op. Det betyder netop bare, at jeg nu har pligt til at øse lidt ekstra af det overskud, der netop bon’ede ind på vores familie-konto i dag, og hjælpe værdigt trængende hvor jeg kan. Nogen der har brug for en bunke hjemmebag eller en babysitter?

PS: Og blot for at der skal være balance i tingene: jeg har vist lavet overtræk på vores karma-konto. Min mand måtte nemlig lægge sig, træt og øm, med influenzasymptomer og feber, da han kom hjem… man kan ikke få det hele.

Skriv et svar

