Sms-opdragelse???

14 jan

Jeg kan godt forstå jer. Alle jer, der stadig har alle tanker sunde og friske og blottede for bekymringer. Som ikke selv har børn, eller som har børn men bare ikke gider at høre om alle andres. Jeg er dejligt dobbeltmnoralsk og synes på den ene side at mødre-kulten er alt for omsiggribende, men må jo blot erkende, at jeg er blevet opslugt at den. På godt og ondt. 

 Til alle jer, der er dødtrætte af alle de nybagte mødre, der partout skal lade samtlige Facebook-opdatering handle om skoldkopper, nattesøvn og pasningsordning eller forældre, der kan dreje samtlige samtaler – fra finanslovsforhandlinger til ferie-drømme – til at handle om deres børn.

 Til alle jer: Lad være med at læse dette indlæg!

Til jer der stadig orker at hænge på, here we go…

En ny guilty-pleasure er de her mor-magasiner. Hvor tøjet (til børnene) er lækkert, legetøjet er i træ, maden er økologisk og ALT er rigtigt. Vi lytter til vores børns signaler, gør vi, vi forstår dem, prioriterer dem, men glemmer naturligvis heller ikke at tage en time eller to fra til os selv. Og dér dyrker vi Yoga/mindfullness/strikning i pudderfarver. Det kan jeg godt lide. At læse om!  Tænk hvis jeg var sådan, tænker jeg… og har da heldigvis selverkendelse nok til at vide, at det hverken er eller bliver jeg uanset hvor mange børnemønstrede regnfrakker, Angulus støvler og Noa Noa gevandter jeg ifører mig.

Problemet med disse blade er, at de slører min dømmekraft. Ligesom tre glas hvidvin på tom mave eller en løbetur på over ti km gør det. ALTING virker pludselig som en god ide. I barnets navn.

Forleden sad jeg igen og smuglæste ‘mor-råd’. To entreprenante mødre havde fået den geniale ide, at levere en helt ny sms-tjeneste. Et lille spin-off til deres webshop, der solgte alverdens ergonomisk/motorisk/pædagogisk underholdningsremedier til mødre der KUN vil have, at deres børn får det bedste. Og det vil vi jo. Nu ville de også hjælpe os med at føre ORDENTLIGE samtaler med vores børn. Ikke noget (rød-)pølsesnak på slagbænken i vores spisekøkkener. Nej, vi skal tale om emner. Problemstillinger. Logiske udfordringer. Og de søde mødre vil hjælpe os. Gratis. De sender os nemlig sms’er ti-minutter i spisetid med dagens emne. Så slipper vi for at tænke os om, tale med børnene om det, der falder dem og os ind, eller måske bare koble fra fem minutter. Og fordøje indtryk. Nyde stilhed.

For vi skal jo stimulere, engagere, motivere. Mere, oftere, bedre.

Hyggelig læsning, ik? I gerningsøjeblikket syntes jeg –  næsten – at det var en god ide…

4 kommentarer to “Sms-opdragelse???”

  1. Lise Christensen januar 14, 2011 hos 5:17 pm #

    Åh Sine, jeg elsker din blog! Dejligt med lidt mor selverkendelse på den humoristiske måde….

    • vouloircestpouvoir januar 15, 2011 hos 10:39 am #

      Tak søde Lise… Selverkendelse skal der vist til, hvis vi mødre skal være udholdelige…

  2. intetnytundersolen januar 17, 2011 hos 8:06 pm #

    Det var dog en vanvittig sms-tjeneste – jeg er helt målløs!

    • vouloircestpouvoir januar 17, 2011 hos 10:50 pm #

      Ja helt vildt ikke?? Det er i “Vi Forældre” du kan få syn for sagen…

Skriv et svar

