Initiativ

17 jan

Der er en særligt type mennesker, der fortjener hyldest. Initiativ-tagerne i alle afskygninger, der popper op omkring mig. Jeg mødte en særlig en af slagsen, for et års tid siden. Hun er den type, jeg vil headhunte omgående, hvis jeg var arbejdsgiver. Hun tænker ikke over (som de fleste kvinder ofte gør), hvordan hendes forslag vil blive modtaget, hvem der mon kunne finde på at melde fra, om man burde inddrage flere, og om nogen bliver stødt på manchetterne, når hun foreslår stafetløb (for nybagte mødre) eller genindfører lille-fredag begrebet midt i en barselsorlov. Hun er overskudsagtig uden at være anmassende; rettidig pushy om man vil.

For et par år siden startede to entreprenante kultur-chicks (de ville hade titlen – men det var de altså!) den hedengangne Klub Revolver i Vega. Ikke alene tvang de os, der var knap så undergrund, cool og med på hvad man skulle høre, til at åbne øjne, øre og øvrigt sanseapparat. De tog også initiativ på mine vegne til, at komme op af stolen, væk fra kollegie-gangens trygge madklub og ud, opleve, se, drikke og danse. Det var godt, var det.

Og for nyligt blev jeg helt glad for at høre, at det old school initiativ, kurmageri, ikke er en uddød disciplin, men en dyd der får renæssance nu hvor billetter og brevduer er sat ud af spil, med det effektive og indlysende redskab facebook. En veninde blev spottet, bemærket, valgt ud og skrevet til. Et initiativ der smigrer og lønner sig. I dette tilfælde med en date…

Og så er der de initiativer, jeg selv har taget. Og som jeg sjældent fortryder og derfor påminder mig selv om at holde i hævd, gøre oftere og måske endda lidt mindre reflekteret. Det er dem, der handler om at være lidt mere initiativrig, når det kommer til tilkendegivelser. For der er heldigvis stadig langt flere mennesker der fortjener spontan ros eller nedskrevet anerkendelse, end der er individer, der fortjener den energi, vi også bruger alt for lang tid på, når vi hygge-bitcher (danskernes national-sport nummer 1.)

For nyligt tog jeg mig heldigvis tid, til at skrive til en dygtig forfatter, at hun var netop dette. At hun inspirerede og imponerede. Keep up the good work og sådan. Det har affødt en dejlig korrespondance og en forestående kop mokka med dertilhørende konversation.

Tag nogle initiativer – de har det med at bære lønnen i sig selv.

En kommentar to “Initiativ”

  1. Lise D januar 18, 2011 hos 10:27 am #

    Åh kære Sine,
    Du er så absolut et af de mest initiativrige og utrættelige mennesker, jeg kender. At du så samtidig ikke bliver stødt over visse personers utroligt store træsko og lidt for voldsomme armbevægelser, men tværtimod ser det som positivt, det er dælme fantastisk… Kudos og klapsalver herfra!

Skriv et svar

