En stor dag

31 jan

En stor dreng er flyttet ind på min lille babys værelse. Han er sådan en, der kan grine af sin egen opfindsomhed, vise hvor stor han er, takke nej til ost og ja tak til karrysild. Den store dreng skal starte i vuggestue i morgen – og her sidder hans sentimentale mor så og kan slet ikke forstå, hvor det der første år lige blev af.

Ser jeg mig i spejlet er jeg jo den samme som for et år siden. Ser jeg på ham kan jeg se, at det ikke passer. Han er vokset eksponentielt med min kærlighed, omsorg, årvågenhed og lykkefølelse. Og han har gjort hver dag lidt mere værdifuld end den nogensinde før har været. Og så har han gjort sine forældre stolte, bekymrede, fjollede og glade – og indimellem lidt trætte.

I morgen er vores lille dreng definitivt ikke baby mere. Han får sin egen hverdag fyldt med oplevelser kun han har, og nye mennesker han fremover vil kende langt bedre end jeg kommer til det. Dét er underligt. En lille del af mig synes, at det er vanvid, at jeg på denne måde udliciterer familielivet. En stor del af mig tror, at min store dreng vil trives med de nye oplevelser og er klar til at få nye venner. Han behøver ikke at få facebook-profil, mobiltelefon, skægstubbe og kærestesorger endnu. Ikke HELT endnu i hvert fald. Men jeg har en snigende mistanke om, at teenagelivet indhenter os før vi aner det.

I morgen er en stor dag. For denne lille familie.

Skriv et svar

