Barn/Voksen

11 feb

Da jeg forlod hospitalet som nybagt mor, kan jeg huske at det undrede mig meget, at personalet sådan – uden videre – lod os tage af sted. Med et barn! Jeg var jo selv et barn stadigvæk (om ikke ifølge dåbsattesten, så et eller andet sted i sindet), og der måtte da snart komme en eller anden og være MOR for os. For jeg lignede da ikke en endnu. Gjorde jeg?

Når jeg nu ser på billeder af mig selv fra de første dage efter fødslen, kan jeg godt forstå de lod os køre. Jeg synes, at det er en meget voksen version af mig selv, der kigger tilbage fra billedernes overflade. Sådan lidt indforstået med situationen – og ret fattet (!).  Og det er jo egentligt ganske lklædeligt – at man rent faktisk forliger sig med at være voksen, når man nu har passeret 30.

Men en lille del af mig er stadig lille/ barn/ung/teenager. Og der er heldigvis dagligt små ønsker, glæder og præferencer der minder mig om, hvordan det er at være ung – og at det også er ret så i orden at blive ældre. En lille tjekliste  – jeg håber stadig er relevant, når jeg runder de 80:

Barnet i mig:

– Synes stadig at figenstænger og kakaomælk er et fantastisk eftermiddagsmåltid

– At sengetider kun er lavet for ikke at blive overholdt

 – At det ville være ret fedt at komme i biografen hver gang Disney lancerede en ny film

 – At det virkeligt er nørdet at køre med cykelhjelm

 – At regntøj er ret så kikset

 – At det er vildt fedt når der bliver serveret spaghetti i stedet for kartofler

 – At en tur til Lalandia lyder som en virkeligt god ide

 –  At det er virkeligt dejligt at lumre den ‘på værelset’

 – At cherry coke og ting med vanille-smag er ret lækkert

– At tyggegummi helst skal smage af jordbær/melon/tutti frutti/salt lakrids – og spearmint er ret så tamt

Den voksne i mig synes:

 – At det ville være så fedt at komme i biografen hver gang, der er franske filmmandage

– At jeg virkeligt SNART må købe en cykelhjelm – det er simpelthen uforsvarligt andet

 – At jeg virkeligt burde investere i noget regntøj – måske en regnponcho i tilforladelig sort?

 – At det er skønt at lufte ud

 – At rester er så gode at have til næste dag – og tupperware da bare er dødsmart (især i mange farver og størrelser)

 – At søndage er næsten lige så gode som fredage

 – At man slet ikke skal kimse af madplaner

 – At nødder faktisk er en lækker snack

 – At gedeost er en helt naturlig hovedingrediens i en ret

 – At mit hår ikke skal blive vådt, når jeg bader

 – At Latte ikke er kaffe men bare lader som om

– At danskvand med smag er meget bedre end sodavand

 – At en oste-tallerken er meget bedre end dessert

Gad vide hvem der oftest vinder i den indre dialog…?

2 kommentarer to “Barn/Voksen”

  1. Lise Christensen februar 11, 2011 hos 1:27 pm #

    Far Leif vil virkelig være skuffet over at læse dette indlæg. Afsted efter den cykelhjelm 🙂

  2. vouloircestpouvoir februar 11, 2011 hos 1:57 pm #

    I know, I know, I know – du viser det ikke til ham, vel?

Skriv et svar

