Dengang da jeg var lille…

15 feb

Da jeg var lille var det dejligt at være syg. For uanset hvor ondt halsen gjorde, maven kneb eller ørerne værkede, så var jeg syg hjemme hos mig.

Her fik man æblejuice eller te med honning. Ristet rugbrød med pikant ost, og krydderboller med flødehavarti. Man havde nattøj på hele dagen, og slap for alle opgaver – på nær at læse det nyindkøbte Anders And blad, som også fulgte med, når man var syg. Nogle gange kom der endda gule gajoler eller blå vicks ind på værelset – det var kun min søster, der kunne lide Fishermans Friend.

Min mor var hjemme hele dagen og kom ind på værelset med store øjne og spurgte “går det bedre?” eller “er der noget du har lyst til?” . Så svarede jeg (med svag stemme) “det går lidt bedre”, for selvom sygdommen var på retur, behøvede den ekstra opmærksomhed jo ikke også at være det.

Nu er det blevet min opgave, at gøre sygedagene til gode minder. Paradoksalt nok er det ikke kun hyggeligt. For hvad jeg ikke vidste, da jeg var lille, er, at forældrene ikke kun er lavet til at puste, når du slår dig og fremtylle lommetørklæder, når du nyser, græder og griner. 

Forældres ‘raison d’être’ er nemlig at bekymre sig. Og det gør vi så. Når han hoster lidt for længe, snorker lidt for tungt, sover for let eller piber for meget. Og nu da vi har forvildet os ind i institutionslivets nye prøvelser, kan jeg se frem til mange dage, hvor jeg ikke kun stryger min søn over håret, for at han skal nyde det, men også for at berolige mig selv. Det går jo nok. Det er bare en forkølelse. De skal jo igennem det.

Jeg synes ikke altid, at min forældre-ro altid er helt award-værdig. Men jeg øver mig. Hold op, hvor jeg øver mig –  i at skabe gode minder.

Skriv et svar

