Skolebænk – ja, jeg kan (åbenbart) virkelig godt lide at lave lektier

21 feb

Jeg er startet i skolen. Igen. Om mandagen. Og  jeg ELSKER det. Ikke mandag morgen, når jeg tænker på, hvor ualmindeligt lang, min dag bliver,og hvor sent jeg er hjemme, hvor meget kaffe, jeg bliver nødt til at drikke og hvor meget modvind der (altid) er, på vej ud til KUA.

 Jeg elsker det heller ikke, når jeg må droppe undervisningen på grund af sygt barn eller ender, der ikke vil mødes – og jeg så kommer bagud, fordi ALLE guldkornene helt sikkert blev sagt den dag, jeg var væk og jeg nu ikke har fået næste uges opgave.

Men når jeg sidder til undervisningen på åbent universitet, og endnu en gang forbløffes over, hvor smukt engelsk kan lyde ud af en danskers mund, eller hvor interessant jeg egentlig synes, at oversættelsesstrategier er, så er det faktisk ret fantastisk. Og så finder jeg ud af, at jeg nok tilhører den gruppe (vi er flere, end man skulle tro), der ret godt kan lide at være elev, få lektier for, få kritik og naturligvis mest af alt ros.

Jeg begyndte på Åbent Universitet, mens jeg var gravid – engelsk som sidefag. Inden da gik jeg fast til konversationsfransk om fransk litteratur og før da – ja, der var jeg studerende. Så jeg har omtrent været elev i 26 år af mit liv.

Jeg tror, at jeg har det med fag, som andre har det med tatoveringer, piercinger og sidespring. Mere vil have mere. Og selvom jeg hverken er halvt eller helt færdig med mit nuværende studium, er jeg allerede i gang med at kigge på, hvad jeg mon kunne kaste mig over bagefter. Jeg tror, at det bliver fransk som sidefag, efterfulgt af kunsthistorie. Og så burde det være på tide med idehistorie og så…

En slikbutik af lektier ligger forude, mange år endnu!

Skriv et svar

