Morgen-nostalgi

30 mar

På min vej til arbejde kommer jeg forbi mange små børn på vej i skole. Hånd i hånd på tynde ben med overdimensionerede skoletasker og søvn i øjnene. Særligt er der mange storebrødre med små søstre. Eller det er i hvert fald dem, jeg lægger mærke til. Drengene med det lange ben forrest og pigerne springende efter.

Min storebror fulgte også mig i skole. Hver dag i hvad der føltes som flere år. Han forklarede mig, at jeg ikke måtte slæbe fødderne. “Det slider skosålerne”. Og at jeg ikke skulle finde mig i nogen der drillede – men bare kalde på ham. Han var nemlig ikke bange for at trække elefanthuen ned over øjnene eller give en ‘vasker’ til en, der var efter hans søster. Også selvom det endnu en gang ville gøre ham upopulær hos forældre, klasselærer eller rektor. Han passede jo bare på sin lillesøster. Og han lærte mig, hvordan robotterne fra computerspillet gik. På linie og i takt med mekaniske arme, der svingede lige frem og tilbage.

Når vi nåede skolegården, var det ‘game over’. Men vejen derhen var en leg.

Igår så  jeg min storebror komme gående, da jeg var på vej på arbejde. Uden rygsæk og uden mig i hånden. Og han var forresten også blevet voksen, markeret i ansigt og bredere over skuldrene. Og han var hverken en robot i et Commodore 64 spil eller en beskyttende skoleelev. Vi stoppede kun kort og skulle begge skynde os videre. Lige der ønskede jeg mig sådan, at vi skulle følges i skole igen.

En kommentar to “Morgen-nostalgi”

  1. Greg april 9, 2011 hos 3:20 pm #

    Aww! Beneath all that “gangsta” posturing…

Skriv et svar

