Løbetid

7 apr

Vi danskere elsker at tale om vejret. Og nu er det blevet forår, og så er det helt fantastisk: for vi kan tale om vejret HVER dag! Det er nemlig den sæson, hvor vejret ændrer sig flere gange dagligt, og vi kan strø om os med dybsindigheder som “Nå, kan I holde varmen?” , “Det er bare løgn!! Nattefrost, igen?? Nu VIL vi altså have noget forår?” eller ” Det er altså virkeligt svært at klæde sig på om morgenen. Der er for varmt til vinterfrakken og for koldt til min sommerjakke. Jeg trænger altså til at investere (!) i en overgangsjakke.”

Men forår er også lig med løbetid – for de garvede, motionisterne og de nyudklækkede løbeentusiaster. Og det er en fryd ikke længere at være alene på stierne kl.6 om morgenen, men nikke indforstået til sine medløbere. Godmorgen, jovist det er tidligt, men vi er ude, er vi.

Jeg har løbet i 15 år nu og har efterhånden akkumuleret en del løbe-nørde-viden. Ikke noget i nærheden af eksperternes, men gode motivationstip til ligesindede motionister, der træner til forestående 5/10/21,1 eller 42, 295k løb.

Jeg har efterhånden opbygget et helt lager af no-brainer løbetips, der virker. Her er de:

1. “Du fortryder kun de ture, du ikke løber” – Der er dage, hvor din hjerne snubler over sig selv, for at komme med undskyldninger for, hvorfor du ikke skal løbe. Det regner, det er for tidligt/sent på dagen, du er for mæt/sulten/træt eller måske skulle du hellere løbe i morgen – og så bare lidt længere? Her er så en hemmelighed: du fortryder aldrig en tur, når du først har løbet den – men du ærgrer dig over de ture, der ikke blev til noget.

2.”Løb alene” – og få tankerne vendt. Motion for benene og ren yoga for hjernen.

3. “Løb med veninden/kæresten/din far” – Det er lige så hyggeligt som at være på café og snakken glider lige så let, som havde I varmet op med et par glas vin.

4. “Find et mantra” – Det lyder totalt zen-indbildsk, men det virker! Når du ikke kan komme ud af døren, op i fart eller finde motivationen til at løbe de der ekstra par kilometer, så ty til dit mantra. Det kan  i princippet være hvad som helst, der motiverer dig, fx bestikkelse i form af kage eller vino til dit under-jeg,  opbyggelige sentencer eller sætninger a la ‘Bare et ben foran det andet’. I et nummer af magasinet ‘Runners World’ fandt jeg det mantra, der virker for mig: “Define yourself”.

4. “Farver” – Løbetøj er pænest i sort – men undersøgelser viser at farver hjælper til at holde motivationen oppe undervejs. Mine egne (ekstremt kvalitative) undersøgelser viser, at det passer. Og hvis du ikke orker at iføre dig regnbue-stribet tracksuit kan farvet neglelak gøre tricket: bare det at kigge ned på  neon-pink negle, mens du løber, kan stimulere løbeglæden. Og til mænd: Runners World anbefaler, at man tegner en SMILEY i håndfladen, der kan´efter sigende virke motiverende when the going (øøøh, running)  gets tough…

5. “Forkæl dig selv” – med gode sko, løbetøj du har det rart i, god musik i ørerne, pænt hår (eller bevidst sporty-grimt-hår)… for at løbe godt, skal du have det godt. Eller med andre ord: løber du for at tabe dig, så lad være med at tage stramt tøj på, så du føler dig udstillet i. Løber du for at blive hurtigere, nytter det ikke noget, at du fiser af sted i udslidte sko. Og vigtigst af alt: løber du for at have det godt, får du det godt.

6. ” Det er kun en time af dit liv” – eller en halv time, eller tre… uanset hvad: når du ikke kan komme af sted eller rammer ‘muren’ undervejs så husk: det er kun xx minutter ud af dit liv! Hvis du ikke kan overvinde et par minutters ubehag eller dovenskab, hvad kan du så?

7. “Tyggegummi” – er måske det mest usportslige råd nogensinde! Men det virker for mig. Jeg har ALTID tyggegummi i munden, når jeg løber (på nær til maraton).  Det gør, at jeg ikke føler mig tørstig undervejs  – og så giver det et lille energi boost når munden smager af pebermynte, lakrids eller jordbær.

8. “Figenstænger” – Glem alt om gel og kunstigt sammensatte energibarer. Den bedste energibar før, under og efter et løb er i mine øjne de gode gamle Castus figenstænger (kendt fra madkassen i 2-6 klasse). De nye varianter med blåbær og banan er mine favoritter pt.

9. “Bananer og kakaomælk” – Igen en rimeligt ‘back-to-basics’-type når det gælder mad før og efter træning. Skal du have hurtig energi før eller efter synes jeg noget af det bedste at løbe på er bananer og vand – og restitution er godt med en Mathildes kakaomælk.

10. “MÅL” – for at komme nogen vegne skal du have mål. Det skal jeg i hvert fald. Og ideen med målene er netop IKKE, at de skal være store og forkromede men derimod lige til og opnåelige. Så beslut dig til hvorfor du vil løbe – fx: ‘mit mål er at løbe 2 gange om ugen’ og book tid til det i din kalender (og familiens program hvis du har børn). Eller mit mål er at gennemføre  5k eller Erimitageløbet uden at holde pause. Som med alt andet i livet kommer du længst, når du ved, hvor du skal hen.  

Her er der lidt fra mit sidste ‘løber-mål’:

http://www.i.pol.dk/tjek/sundhedogmotion/motion/loeb/ECE999564/barsels-maraton-i-storbyens-baghave/ 

Ps. Jeg har selv jubilæum i år: skal løbe maraton nr.10 22 maj i København, og selvom der ikke er tids-ambitioner er der i den grad oplevelsesambitioner. Det 10. maraton skal være noget særligt.

6 kommentarer to “Løbetid”

  1. Laura april 7, 2011 hos 4:20 pm #

    Lige det venlige puft jeg havde brug for i dag, når jeg skal ud og intervaltræne i blæst…. Det kunne være hyggeligt at følges den 22. maj, siger den nervøse debutant, alt afhængig af dit tempo og dine planer 🙂

  2. vouloircestpouvoir april 7, 2011 hos 4:25 pm #

    Bare af sted med dig – du fortryder det ikke 😉 Og følges er bestemt en mulighed 😀 Jeg vil snarere spørge hvad DINE ambitioner er? Jeg tror, at du har trænet meget mere struktureret end jeg har i denne omgang…

  3. Greg april 9, 2011 hos 3:26 pm #

    *IF* I were to pick up running, I’d definitely follow your tips. Don’t count on it, though.

  4. Laura april 11, 2011 hos 3:13 pm #

    Jeg løber med fire timers ballonen og håber det holder hele turen 🙂

    • vouloircestpouvoir april 12, 2011 hos 2:50 pm #

      Det lyder som en god strategi… 😀 Jeg er ikke så meget til at løbe i de klumper omkring ballonen, så starter helst for mig selv og følger min egen rytme… og dagsform. Men måske vi støder på hinanden undervejs. Unaset hvad er jeg sikker på, at du får en fantastisk oplevelse!

Skriv et svar

