Lørdag i solen

29 apr

Det er en udbredt forældrekliché: med lige dele selvmedlidenhed og selvfedme at udbryde: ” Jeg kan simpelthen ikke huske, hvad jeg fik tiden til at gå med, før jeg fik børn”. Jeg kan ikke afgøre, om det bare lyder dumt (hvad blev der af korttidshukommelsen – ammede du den væk?) eller arrogant (Underforstået: “Alle jer andre uden børn har ikke rigtige problemer/liv/opgaver.”)

Jeg kan sagtens huske hvad jeg lavede, før vi fik vores lille dreng. Vi havde travlt. Med alle de ting, der var vigtige på det tidspunkt. Endeløse seancer med Weekend Avisen og morgenhår. Lange løbeture i dyrehaven efterfulgt af tapas-orgie i lejligheden. Overarbejde efterfulgt af syndige ‘TV-dinners’. Forberedelser til en “tour de force-menu” for kære venner. Og tømmermænd der blev plejet med gåture, dvd-kavalkader (Bourne-triologien var effektiv) og bunker af mad. Jeg synes aldrig, vi havde nok timer i døgnet, og der var altid en aftale der skulle laves, en middagsinvitation der pressede sig på eller et nyt løb vi måtte deltage i.

Følelsen af at tiden aldrig slår til, har ikke ændret sig. Nu har vi endda et synligt bevis foran os i form af et barn, der vokser for øjnene af os, og udvikler sig i en fin, blid og livsglad retning. Og jeg synes fortsat at det, vi har mest travlt med er at optimere på tiden  – så vi kan få det hele med.

Det betyder også, at noget af det vi har travlt med at nå, er en lørdag i solen. Vi har allerede haft to af slagsen i denne måned (før og efter ondskabsfuld sygdom), og jeg kan ikke huske hvornår jeg har værdsat stilstand så meget. Kaffen smager bedre, når der er tid til at drikke den langsomt. Samtalen strømmer, når den er ikke er nogen bagkant. Legen er mere løssluppen, når den bliver sluppet fri på græs.

Opfordringen op til denne weekend er vel egentligt blot denne: husk at have travlt, med at lave ingenting…

4 kommentarer to “Lørdag i solen”

  1. Lise D april 29, 2011 hos 2:56 pm #

    Det minder mig om min barndoms-favorit tv med Bamse på månen… “Jeg har lynende travlt, men jeg ta’r den med ro”

    Rigtig god afslappende weekend til jer!

    • Lise D april 29, 2011 hos 2:57 pm #

      Memory lane…:

  2. vouloircestpouvoir maj 2, 2011 hos 4:27 pm #

    Sådan! En klassiker 🙂

  3. Greg maj 11, 2011 hos 5:31 pm #

    “Tapas orgy” made me laugh.

    Doing nothing is great. Do it w/ intensity.

Skriv et svar

