En vask og føn

3 maj

Jeg betragter egentlig mig selv som rimeligt low-maintenance, når det kommer til de daglige forskønnelses-rutiner. Jeg er ejer ikke en hårtørrer, min deodorant lystrer navnet Sanex og indtil søde venner og kolleger for nyligt overøste mig med lækre produkter fra Dr.Hauschka og Suki Skin Care til min fødselsdag, var det Matas’ “De stribede” og Irmas Tusindfryd, der flottede sig i toiletskabet.

Men jeg er en sucker for hverdags-elegance. At neglelakken hedder Chanel. At læbepomaden hedder Eos. At danskvanden hedder Perrier. Og derfor er jeg også blevet bidt af en ‘Old School Indulgence’: En vask og føn.

Indtil jeg mødte min mand – og dermed min nuværende svigermor – var begrebet relativt ukendt for mig. Eller sagt med andre ord: hvor jeg (mens jeg studerede) syntes, at det var helt i orden at bruge 200 kroner på en taxa hjem fra byen, 50 kroner på en bagel med kylling og 40 kroner på en kop kaffe, var tanken om at give penge for en hårvask helt barok. Hvad skulle den ekstreme ekstravagance til for?

Idag kvier jeg mig for at kaste penge efter transport, jeg synes en hjemmesmurt rugbrødsmad er dagens højdepunkt og jeg kan allerbedst lide den kaffe, jeg selv brygger (og ja, det er  ‘bare’ den sofistikerede Nescafé, jeg taler om). Til gengæld er jeg blevet vild med den lille (sjældne) luksus, der ligger i et gammeldags besøg hos en coiffeur.

Det var min svigermor, der introducerede mig til konceptet. Hun har den mest snorlige, sølvgrå page, der er så elegant og perfekt at selv Anna Wintours ‘bob’ blegner. Og den kommer kun til sin ret ved hjælp af denne skudsikre opskrift: Elnett, rundbørste og ekstrem tålmodighed med hårtørreren – og en ugentlig tur hos frisørsalonen. På vores første ferie sammen, introducerede hun mig til magien ved en frisør-fønnet hairdo. Min indre Betty Draper vågnede, og siden har jeg gjort en dyd af at finde en lokal salon, hver gang vi er på ferie i udlandet og kaste mine lokker i grams. Uanset om turen er gået til Rio eller Rom, indbyder min høstak kun til én frisure, hos samtlige hår-håndværkere jeg har mødt: det skal altid laves til en variation af Barbie-bong-hår! Alle krøller og krus fortrænges af rundbørste til fordel for glatte lokker, der ender i et bouncy svirp. Volumen niveau stort – old school glamour/eurovision-faktor er i top.

Nogle gange tager jeg traditionen op herhjemme. Og så er der kun et sted at gå hen. Tage Frandsen på H.C. Ørsteds Vej har en salon så kitsch, at den bliver camp. Signerede billeder af superstjerner som Pierce Brosnan, Ulf Pilgaard og Liselotte Norup pryder væggene side om side med kunstige blomster og nikotin-gult tapet. Alle (alle!!) ansatte ryger, er over 50 og har lært ‘the art of small talk’. Under mit besøg nåede vi således at vende vigtige emner som det engelske kongehus, det royale bryllup, Kates kjole, Kates hår, Kates make up, Kates søster, Kates søsters kjole, begge kvinders vægt og naturligvis deres lighed til de danske prinsesser. Og jeg blev trakteret med bridge blanding, kaffe med fløde, Billed Bladet og Femina mens højtalerne diverterede med Roxette, Cyndi Lauper, Dolly Parton og Bonnie Tyler. Der blev dygtigt vasket, masseret hovedbund, fønnet og stylet efter alle frisørskolens regler. Og med et twist. Normalt vil frisørerne helst genskabe Jennifer Anistons Rachel-look (de første afsnit, ikke de sidste, mind you) eller en fræk version af Barbra Streisands ‘Savannah’-look med mit hår. Men denne lørdag blev nye strategier taget i brug. Jeg skulle åbenbart have rigtigt højt (!) hår, skulle jeg. Da jeg gik fra salonen lignede jeg en krydsning af Farah Fawcett og Carola Häggkvist. Ømt.

Behøver jeg at fortælle, at håret holdt til fest hele natten og næste dag med?

2 kommentarer to “En vask og føn”

  1. Loui maj 4, 2011 hos 12:13 pm #

    Billeder…. Knus

  2. Greg maj 11, 2011 hos 5:32 pm #

    Now I’m picturing you on the famous Farah Fawcett poster–with 70s music!

Skriv et svar

