Om at miste stemmen

1 jun

Jeg har altid fået at vide, at jeg taler meget. Nogle vil også mene at jeg taler hurtigt, og de fleste er enige om, at jeg taler højt. Det er en familiesvaghed. Vi taler højt og klart – måske fordi vi har en fundamental tro på, at det er nogenlunde fornuftigt, det vi vil sige, og uden tvivl fordi vi gerne vil høres. Når man er opvokset i en familie på 5 snaksomme personer lærer man, at spidse argumenterne og skrue op for volumen.

Nu har jeg mistet stemmen og føler mig sært amputeret. Hvis Samsons styrke sad i håret, sidder min i stemmen. Ingen højlydte udbrud og italesatte udråbstegn fra min mund. Og mine medmennesker ved ikke hvad de skal stille op med mig. For nu passer jeg ikke ind på min plads.

Vi hører om hvordan personer, der har været svært overvægtige, har problemer med at opretholde vægttabet. Og det skyldes ikke kun indgroede, dårlige spisemønstre, men i lige så høj grad, at de ikke kan få identiteten til at passe til den nye slanke krop. Hvis du er vant til at være “hende den sjove, tykke pige”, hvordan bliver du så “hende den slanke”?

På samme måde kan min familie og kolleger slet ikke finde ud af, hvordan de skal gebærde sig overfor den stille pige, der går rundt med min krop på. Og det kan jeg faktisk heller ikke selv. For når du er tavs, tolkes det ikke bare som kontemplativ stilhed. Du virker pludselig også forsagt, genert og tilbageholdende – adjektiver der er aldeles uforenelige med min person.

I 8. Klasse råbte min klasselærer på pædagogisk vis efter mig: ” Sine! Din stemme er som en skærebrænder!!”, da vi var på studietur i Firenze. Dengang gjorde bemærkningen ondt. Nu ved jeg, at jeg hellere vil være en skærebrænder end en stumtjener.

Skriv et svar

