“De unge”

10 jun

Som yngste barn af tre og skolestarter som den tidligst fødte i klassen er jeg vant til at være ‘yngst’. Og fordi min mand er 8 år ældre end mig og hovedparten af mine venner er ældre end mig, har jeg altid følt mig ung.

Da jeg i en alder af 26 og færdiguddannet cand.mag. en kort periode arbejdede som lærervikar, forvekslede flere forældre mig med en elev, og da jeg første gang skulle undervise i fransk i 9.a udbrød en af pigerne fortørnet: “Er du læreren?! Du kan da ikke være læreren, når du er så lille!”

Men her på det sidste er det gået op for mig, at når medierne skriver om “de unge”, skriver de ikke om mig eller mine jævnaldrende. De skriver om en gruppe der er meget yngre(!) end os i starten af 30’erne, til trods for at vi stadig mener, at den betegnelse tilkommer os.
I morges på P1 fortalte de om årets afgangselever fra filmskolen – “den eksplosive årgang”, der sprænger de danske normer for filmisk socialrealisme og i stedet flirter med sci-fi og effektive krimier. Og  i det glimrende magasin Cover, er en af forsidehistorierne dedikeret til de (neo-)kloge unge, der omtaler Baudelaire og  Baudrillard som kære venner.

De nye unge dyrker pastichen, humørfyldte tatoveringer,  et vildt medieforbrug, en forkærlighed for niche-bands og androgyn mode. De ny unge er ‘cool’, ‘tongue-in-cheek’ og anti-autoritære. Og jeg er ikke en af dem…

5 kommentarer to ““De unge””

  1. Fru Demant juni 10, 2011 hos 10:32 am #

    Jeg havde æren af at blive tiltalt ‘De’ af tjeneren på en frokostrestaurant i onsdags… Sikkert af høflighed, men alligevel ret chokerende. Jeg har følt mig markant ældre lige siden!

    • vouloircestpouvoir juni 10, 2011 hos 10:48 am #

      Ouch! Jeg er også ‘damen’, når andre mødre omtaler mig til deres barn. WHY???

      • Fru Demant juni 10, 2011 hos 11:41 am #

        Man må lige kikke over skulderen for at se om der mon skulle stå en ‘dame’ lige bagved…

  2. Marianne juni 20, 2011 hos 8:14 pm #

    Jeg ved ikke om det er en trøst, men jer er 46 og tror også nogen gange, at det er mig de snakker om, når de snakker om de unge! Jeg har vist ikke helt forstået det endnu.

Skriv et svar

