Om at være kedelig

26 aug

Ugerne har været på hovedet. Eller for nu at være helt korrekt – de har været horisontale. Så snart jeg har kunnet se mit snit har jeg ligget ned. Ikke fordi at jeg ikke har haft lyst til at se mennesker, bage boller og lave mad, overholde aftaler og lave impulsive planer, få læst mine bøger og skrevet de sider, der skal skrives. Men jeg har ikke kunnet. Et andet mennesker vokser indeni mig  – men hun har næsten også overtaget min frie vilje. Jeg er reduceret til ren id; og det er et lavmælt men insisterende et af slagsen, der kun har et enkelt behov: søvn.

Så jeg har overgivet mig og indset at jeg slet og ret må stille mig tilfreds med at være kedelig. For nu. For søvnens kategoriske imperativ manifesterer sig i en slags omklamrende skriveblokering. Der gerne må slutte snarest.

Mens jeg gaber højlydt, kan jeg konstatere at der med vanlig vakkelvorn træfsikkerhed er blevet udskrevet valg. Og det plejer jo ikke at være kedeligt – valgaften er nærmest det næstbedste efter jul. Men denne gang tegner det til at blive omtrent ligeså interessant som min gøren og laden efter kl.20…Zzzz Zzzz Zzzz…. Alle overbyder hinanden, uden at sige noget som helst. Krisen kradser men der er alligvel råd til det hele. Frem til den 15.september i hvert fald. Derefter skal vi spare, arbejde mere, lege mindre og give karakterer til alle over 12 mdr. Og det er kedeligt.

Skriv et svar

