Om at afslutte

6 sep

Min mand har ofte påpeget, at jeg har autistiske træk. Sagt med et kærligt smil, når jeg endnu en gang insisterer på at lave min egen skål med yoghurt, frugt og müsli til morgenmad eller smører min egen frokost tallerken i weekenden. Det skal nemlig gøres på den helt rigtige måde.

Magasiner tager også lang tid for mig at læse – og weekendavisen tør jeg nærmest ikke starte på. Går jeg først i gang SKAL jeg læse hver eneste artikel. Hver og en. Kald det læse-OCD eller (mig for) rain man – it sticks!
Men værst er det nok med bøger. Ikke alene er jeg jo nødt til at læse bøgerne færdig – men har jeg først fået smag for forfatterskabet, skal jeg ligesom kende DET HELE. Når en ‘stemme’ har fundet klangbund i mit indre, er jeg nemlig nødt til at høre den til ende. Det kan faktisk godt være lidt belastende – og det har gjort, at jeg til tider slet ikke har læst de bøger, jeg helst ville, men dem jeg skulle.
Og hvordan kureres en tvangslæser? Ved at blive tvunget ud i et andet mønster. Det betød at jeg én sommer udelukkende måtte læse danske bestsellere. En anden måtte jeg kun læse bøger af amerikanske (gerne mavesure) mænd.
Og pt må jeg kun læse bøger andre har valgt for mig – læsegruppen, de søde gavegivere eller anbefalinger jeg skal følge. Jeg ved ikke om min litterære gestalt-terapi virker på andre aspekter i livet. Men nu glæder jeg mig heldigvis igen til at afslutte dagen – med en bog…


Skriv et svar

