Om at vælge

15 sep

Valg og alt hvad det indbefatter. Jeg elsker det. Eller det vil sige – jeg elsker næsten alt. For selvom vi som danskere elsker at bryste os af vores rummelighed, ytringsfrihed (og dertil hørende frisprog) og vores respekt for mennesker, har vi nærmest en nul-tolerance optik overfor dem, der tænker og stemmer anderledes end os selv.

På alletiders sociologiske barometer, Facebook, har der på min news feed  hersket en veritabel propaganda-kampagne gennem de sidste tre uger. Det er måske ikke statistisk materiale (Mads, what say you?) men ikke desto mindre har tendensen været entydig: Alle har haft mere travlt med at besudle henholdsvis rød/blå blok, end at argumentere for deres egen holdning. Måske er det ikke mediet for tænksomhed. Men behøver det at blive misbrugt som mediet for enøjet demagogi? 

Jeg har venner, der stemmer både til venstre og højre for midten. Og det er jeg egentlig glad for. Vi kan være rygende uenige, men vi er da i det mindste enige om, at det er i orden ikke at være enige. Udbrud som ” Det kan du ikke mene”, ” X ligner jo en idiot” eller ” Hvis du stemmer sådan vil du åbenbart ikke have en sund økonomisk politik/en ordentlig skole til dit barn/ at gamle mennesker har det godt?”, hører I mine øjne slet ikke hjemme i en politisk meningsudveksling. Jeg har aldrig møde nogen, der stemmer for at forringe det samfund, de er borgere i. Tværtimod stemmer vi antageligvis allesammen udfra ønsket om, at vores lands love, penge og frihedsgrader skal forvaltes så dygtigt som muligt.

Min lavmælte opfordring er hermed givet videre: Vær lykkelig for at de mennesker, du ikke er enig med også stemmer. Det er faktisk dét, demokrati handler om.

Ps. Og til jer der overvejer at blive hjemme i sofaen: lyt til P1’s udmærkede program om sofavælgere fra igår – det er skræmmende valg-radio!

Skriv et svar

