New York

28 sep

New Yorks modeuge er den første store modeuge hver sæson og den udmærker sig normalt ved at have flest klassiske, sporty og kommercille kollektioner. I mine øjne er den altid interessant, fordi det meste af tøjet er tøj, vi alle kan forholde os til og forestille os at bruge – fremfor kunststykker vi ærefrygtigt må beundre from afar. Nye kræfter er kommet til de seneste år, så i dag er det ikke ‘dinosaurerne’ som Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Ralph Lauren og Donna Karan, der stjæler billedet men derimod Proenza Schouler, Rodarte, Thakoon, Philip Lim og Alexander Wang. Derudover har  kendisdesignerne Victoria Beckham og Olsen tvillingerne (The Row) fået godt fat i modepublikummet – og modsat mange andre stjerners ubehjælpelige forsøg udi at ‘lege designer’, kan disse damer rent faktisk finde ud af kreerere attråværdigt tøj – der ikke bare sælger men også er klædeligt.

Lad mig starte med at sige, at jeg har en forkærlighed for amerikansk mode. De har måske ikke den historiske tradition, som de andre mdenationer – men derimod har de amerikanske designere en meget ‘hands on’ tilgang til mode, som jeg synes er helt sympatisk.

Hos Rodarte var der måske en anelse for meget tyl og prinsessekjoler til min smag – men det var fiffigt udførte styles, og hvis kreativitet er vigtigere end salgbarhed, havde søstrene Kate og Laura Mulleavy fat i noget rigtigt…

Proenza Schouler aka Lazaro Hernandez og Jack McCollough er de europæiske modeanmelderes darlings. Oftest med rette. Men denne kollektion er mere retro-dyster – stedvis decideret grim – end sofistikeret. Der var enkelte lækre glimt i form af et skarpt shorts suit og en elegant skåret kjole. Men bestemt ikke en kollektion, der råber sommer… eller ligner noget der passer til 2012, som jeg håber, at året vil tage sig ud.

The Row

Philip Lim viste sorbetfarver, 90’er referencer og klædelig minimalisme inspireret af drager (dem vi flyver med – ikke dem fra eventyrerne).  Han kalder stilen ‘sophisticated youth’ – jeg kalder den lækker, underspillet og alt andet end fortænkt. Så næste sommer, err jeg gerne klædt sådan her:

Alexander Wang har nydt stor succes flere sæsoner i træk, men denne sæson var der ikke ubetinget begejstring blandt fashion connaisseurs. Det er bestemt heller ikke min yndlingskollektion, men jeg elsker, at Wang holder fast i den sporty linje han altid har lagt. Hans designs er frem for alt  ‘wearable’ samtidig med, at de kombinerer dyre materialer som læder og silke med street-cred cool:

Skriv et svar

