London

3 okt

Londons modeuge er typisk den vilde modeuge, og mange af de etablederede franske modehuse, har rekrutteret deres stjerner fra England (Listen tæller John Galliano, Alexander McQuenn, Stella McCartney, Phoebe Philo og mange, mange flere…)

Jeg er altid lidt ambivalent omkring Londons modeuge. På den ene side elsker jeg al den fandenivoldske eksperimenteren kombineret med klassiske dyder som kostskole-uniformer og klantern. Omvendt synes jeg alt for ofte at eksperiment vinder over æstetik. I mine teenage-år var min ubetingede yndlings-designet Vivienne Westwood og gammel kærlighed er jo som bekendt temmelig rust-sikker. Og selvom hun nu holder show i Paris, er det stadig hendes ånd, der hviler og London, når den engelske storby ryster modeposen, fylder munden med forvandlingskugler og kækt kipper med hatten til alverdens hipsters og os andre dødelige.

Christopher Bailey er genial, og jeg elsker ukritisk hans seneste kollektion for Burberry Prosum. Chikke caps, fuldendt genfortolkning af den ikoniske trenchcoat og en  etnisk hyldest til Burberrys ny-klassiker: Parka’en.

Burberry Prorsum Spring 2012 Ready-to-Wear

Burberry Prorsum Spring 2012 Ready-to-Wear

Burberry Prorsum Spring 2012 Ready-to-Wear

Burberry Prorsum Spring 2012 Ready-to-Wear

Mulberry der i Danmark er her, der og alle vegne med klassiske tasker, der appellerer til vores ønske om eksklusiv funktionalitet, er mindre kendte for deres tøj. Ikke desto mindre havde Emma Hill denne gang begået nogle rigtigt fine sommersager (hvis man ser bort fra de første skrækkelige indgange i krads citron-gul), som jeg gerne stak i, når varmegraderne dikterer sommerhushygge og grillfester:

Mulberry Spring 2012 Ready-to-Wear

Mulberry Spring 2012 Ready-to-Wear

Mulberry Spring 2012 Ready-to-Wear

Mulberry Spring 2012 Ready-to-Wear

House Of  Holland er ifølge flere anmeldere ‘en fest’ – og Henry Holland har åbenbart ramt noget, der appellerer til både unge bloggere og etablerede krititkere. Jeg synes desværre bare det er… grimt. Døm selv:

House of Holland Spring 2012 Ready-to-Wear

House of Holland Spring 2012 Ready-to-Wear

House of Holland Spring 2012 Ready-to-Wear

2 kommentarer to “London”

  1. Lise oktober 19, 2011 hos 5:44 pm #

    Uh, jeg skal jo alligevel have ny vinterjakke… Hello Burberry!!!! (Første gang jeg ikke synes det ligner indersiden af en regnjakke)

    • vouloircestpouvoir oktober 24, 2011 hos 4:05 pm #

      De er helt fantastiske er de… desværre nok også en anelse dyre men what the hell – det er jo en klassisker med sådan en frakke 🙂

Skriv et svar

