Farvel jul

26 dec

Jeg plejer at være 11 år hver eneste dag i julen (Marie du ved hvorfor). Det har altid været en tid spækket med magi, overtro og en snert af fatalisme. Fordi julen altid var så sød, velduftende og rigtig, ængstedes jeg altid ved tanken om, at det kunne gå galt. Trafikuheldet, den onde sygdom, en portion dårlig samvittighed – ‘noget’ ventede rundt om hjørnet. Og det til trods for at jeg ikke havde trådt på stregerne, undgik monsteret under sengen, havde undladt at spise mere end to stykker chokolade og bad et effektivt fadervor til hovedpuden og mit Dagmar-kors.

Denne jul var der ikke samme børnemagi. For jeg skulle være voksen som aldrig før. Fordi den ene dreng i mit liv var syg, slatten og helt ved siden af sig selv – uden appetit efter hverken ris à la mande, flere gaver eller besøg fra julemanden. Han ønskede sig bare fred. Tegnefilm i stribevis, tynd saftevand og at komme hjem i sin egen seng. Og den anden lille dreng sparkede løs i maven. Mindede mig om at han var vågen, at han snart kommer ud, og at jeg er meget langt fra 11 år.

Traditionerne kunne ikke helt blive overholdt i år. Vi måtte melde fra, skære ned og snige os til lidt ekstra søvn, så snart vi øjnede muligheden. Måske er jeg klar til at være 31 og ikke 11 – også i juledagene? Næste år bliver lakmusprøven. Der holder vi julen hjemme, jeg skal lave julemenuen, og vores hjem skal danne rammer for ganske nye traditioner. De traditioner mine sønner forhåbentligt vil tænke tilbage på, som ‘de helt rigtige’.

Så tak for i år jul 2011. Jeg har pakket dig ned i flyttekassen ved siden af de grimme nisser, de pæne julekugler og de guldfarvede uroer. Vi ses om et år, hvor alt er anderledes, og måske derfor helt som det plejer.

Skriv et svar

