Liv og død

11 mar

De sidste par uger har budt på et dramatisk déjà vu, jeg hellere havde været foruden. Som om liv og død ikke bare er et yin-yang-begreb, der skaber kosmisk balance over tid, men derimod er dikotomiske kræfter, der nærmest skal udløse hinanden. I hvert fald er det som om, at hver gang et nyt liv står på spring, skal vi daskes i hovedet med et alt for håndgribeligt memento mori.

Ugen inden jeg fødte min første søn, fik den onde, onde kræft tag i min allernærmeste familie. Glæden ved at se maven stor og bristefærdig blev fuldstændig overskygget ved angsten for, at et af de allermest elskede mennesker i mit liv, skulle være truet på livet af den sygdom, vi føler os allermest afmægtige overfor. Babyen kom heldigvis til verden (de små stærke væsener lad sig ikke sådan kue af kosmiske kræfter) før tid og til stor glæde – og kræften blev helbredt få uger senere. Men angsten glemmes bare aldrig.

Og denne gang – som søn nr.2 banker på døren (eller i hvert fald på maveskindet) – har familien igen været overvældet af død, ulykke og tristesse. Det skræmmer mig ikke bare, at der ikke er nogen forsikring eller garanti for, at den altoverskyggende lykke kan få lov til at få spotlight’et lidt for sig selv. Det er ligeså gruopvækkende for min hormon-påvirkede sjæl at tænke på, at jeg igen er ved at sætte et menneske i verden, uden at kunne sikre ham beskyttelse for sorg, sygdom, savn og svigt. Det bliver let (melo-)dramatisk, når der skal sættes ord på de tanker der fylder allermest netop nu, hvor det lille liv er på vej. Men det er altså de ord, der trænger sig på. Lige nu.

Så må jeg skrive om kvindekamp eller en kongehus-satire en anden søndag aften.

4 kommentarer to “Liv og død”

  1. Vibe marts 11, 2012 hos 11:28 pm #

    Kæreste Sine, håber du er ok? Læste lige din blog og blev helt tung om hjertet – håber din mor er ok? Og det hele?
    De varmeste tanker
    Vibe

    • vouloircestpouvoir marts 11, 2012 hos 11:35 pm #

      Søde Vibes,

      Alt ok – og min mor er i topform!! Det er ikke hende, men desværre andre kære og nære, det handler om.

      Tak for tanken og omsorg…

      • Vibe marts 12, 2012 hos 5:08 am #

        Ok – det er ikke nemt kan jeg godt se… Men glad for din mor er i topform(!) …Men flot at du deler ud af dine oplevelser, også de her lidt sværre af slagsen – der er sikkert mange derude der har prøvet at miste og have død etc lidt for tæt på. Kæmpe knus til dig!

  2. Laura marts 12, 2012 hos 11:54 am #

    Stort knus og mange tanker til dig søde Sine

Skriv et svar

