Mormor

4 maj

Jeg har aldrig haft en mormor. I hvert fald ikke før jeg selv blev mor, og opdagede hvad begrebet mormor dækker over.

Inden da har det været et nærmest magisk begreb. Mormødre har albuer med smilehuller og trusser på størrelse med badeshorts. De bager lyse boller fyldt med smør og kardemomme, laver agurkesalat og rødgrød, strikker fine trøjer med katteknapper og marineblå striber, serverer kaffe i mokka-kopper og har altid Fazermint og Marianne bolsjer i vitrine skabet. En mormor beder dig ikke om at spise op eller vaske hænder, men hun opfordrer dig til at snuppe en ekstra æbleskive eller skære et tykkere stykke kiksekage. Mormor laver salat med mormordressing, høns i asparges og måske endda en fromage til dessert. Og hun serverer sød martini, sherry og portvin.

Der er dog sket noget vidunderligt i familien. For to år siden fik vi en mormor. Min mor.

Hun er hverken tyk eller blød eller gammel. Men hun er ligeså sødmefyldt, generøs og kærlig, som mormoderen fra mit fantasibillede. Faktisk er hun endnu bedre. For hun laver fastelavnsris og julekalender, isdessert og rasmus klump pandekager, samtidig med at hun løber halvmaraton, går til Pilates og lakerer neglene i Chanel-farver.

Og så bliver hun ikke træt. Hun kan synge “indianer-sangen” 10 gange i træk, læse den samme Totte bog igen og igen, fodre de samme ænder flere gange om ugen og servere endnu en børnevenlig frokost på
melanin-tallerkenen, når børnebørnene (og deres forældre) kommer på spontant besøg.

Jeg tror, at hun er blevet så god en mormor, fordi hun ikke “bare” skal være mormor for mine sønner, men faktisk også for mig. Hun er mine drenges mormor, samtidig med at hun er den mormor, hendes mor aldrig nåede at blive for mig. Tænk at få en mormor, når man har passeret de 30…

Jeg elsker, at mine drenge nyder godt af verdens bedste mormor. Og det eneste jeg begræder ved, at jeg ‘kun’ har fået drenge er, at jeg aldrig bliver mormor. I stedet må jeg så arbejde på, at blive en excentrisk, engageret og flamboyant farmor…

Skriv et svar

