Fars dag

4 jun

Jeg er helt enig. Det er noget pjat. Valentines day, Halloween og alle de andre importerede helligdage. Hvorfor skal vi fejre dage, hvis primære formål er at lokke børn til at spise mere slik eller voksne til at købe blomster? Jeg synes jo, som man bør i dette land, at blomster skal gives, når vi ikke kan lade være (og helst rigtigt ofte), og at slik hellere skal tilbydes end tigges.

Men. Jeg har et blødt punkt. Fars dag. I morgen. Og nej, det er ikke derfor, at vi holder fri. Og ja, Grundloven er store sager. Men hjemme hos os træder den altså lidt i baggrunden, for vi har en far, der mere end nogensinde fortjener at blive fejret.

Mens politikere, debattører, vismænd og kloge koner råber højt om kvoter, kønsroller og kastrering, har vi herhjemme en mand, der er sig sit ansvar bevidst, sin opgave voksen og sin faderrolle bekendt. Vi har en far, der ikke føler han ”passer børn”, ”tager slæbet” eller mener at ”nu er det din tur”.  Og han giver plads til at de små kan tumle hjemme, mens mor ’tumler’ ude. Og han kan både banke i bordet, når det hele er for meget, eller give os et kærligt skub, hvis vi er ’for lidt’. Så den lille øver sig i at gå, den mellemste i at finde nye gemmesteder, og jeg øver mig i at give slip på alle de ting, som faderen herhjemme kan klare lige så godt som (eller bedre end) mig selv.

Jeg er ret stolt af ham, der er far til mine børn. I morgen fejrer vi ham.

En kommentar to “Fars dag”

  1. Tove Pallesen juni 4, 2013 hos 11:24 pm #

    Så rigtigt, denne prægtige mand og far fortjener at blive fejret. Ha en dejlig far’ s dag og herlig frierdag, vi husker glæden vi følte og føler, da Anders friede. Knus og💋💏 fra morfar og mormor. 😍

Skriv et svar

