København – del 3

16 nov

Aldrig så snart havde vi sagt “ja”, før vi var omsluttet af København igen. Og hverdagen fandt vej til vores nye liv, der ikke var som det gamle. Og jeg havde knap nok kysset modeugen i Paris farvel og booket flybilletter til maraton i New York, før virkeligheden kaldte mig ned på jorden… og min mave voksede.

Og vi blev enige om, at vi hellere måtte træffe nogle voksne valg. Nu. Kigge på noget med have, plads til grill og en udesovende barnevogn – og tæt på en murstensrød kommuneskole. Vi kunne endda købe en Jack Russell, og jeg kunne overveje et job på deltid og skrive i udestuen. Modvilligt besøgte vi forstaden. Han fik kolde fødder, jeg fik klaustrofobi og gåsehud. Vi ilede tilbage til byen. Jeg tog til modeuge i pailletter, stilletter og 5-måneders mave. Han fandt en lejlighed betryggende tæt på Frederiksberg Have, barselscafeer – og Vesterbros larm, Nørrebros rod og indre bys liv.

København har passet så fint på vores børn og barselsliv. Fyldt os op med take away fra Gl. Kongevej og matinéer i Grand bio. Givet os nye venner. Sikret os fyrværkeri-fyldte nytårsfester, når småbørnslivet bød os at blive hjemme. Never a dull moment. Og selvom Købehavn er flabet, når vi skal finde parkering efter en lang arbejdsdag; pisseirriterende, når vi skal have to børn i flyverdragter og ned fra 4. Sal og trodse morgentrafikken i tide til udflytterbørnehave-bussens afgang; arrogant, når vi ydmygt efterspørger lidt service, efter vi har betalt 40 kroner for kaffe med mælk; og kedelig, når den overholder alle regler og er hermetisk lukket søndag klokken fem, så ville jeg ikke bytte med noget.

København, så længe du vil huse os, går vi ingen steder. Jeg får hjemve bare ved tanken om at forlade dig.

3 kommentarer to “København – del 3”

  1. Julia november 17, 2013 hos 7:51 pm #

    Jeg ELSKER dine københavnerberetninger! Og København… Siden jeg blev gravid med vores første, har folk spurgt hvornår vi flytter… Jeg bliver her. Med unger og det hele og jeg oplever som du også at det her er et godt sted for os og for dem.

  2. Boegerpaastribe november 20, 2013 hos 3:28 pm #

    Hej,

    Jeg har lige opdaget din blog via Emily Salomon, og jeg synes, du skriver dejligt. Dit indlæg rammer mig lige midt i mit københavnerhjerte, og selvom jeg kan have det ambivalent med byen (jeg kan savne roen), minder indlægget mig om alt det gode, som København også er.

    Jeg vil glæde mig til at følge med på din blog fremover.

    • Sine Christiane Gerstenberg november 21, 2013 hos 11:43 am #

      Hvor er det dejligt at høre, at du kan genkende København (og dig selv) i indlægget! Og velkommen til min blog – tak fordi du læser med!

Skriv en kommentar